Про створення безпечного освітнього середовища в ЗЗСО та попередження і протидії булінгу
Булінг, це агресивна і вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей
по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним впливом
Метою запобігання та протидії булінгу (цькування) в закладі освіти є створення безпечного освітнього середовища, що включає емоційно-психологічну та фізичну безпеку учасників освітнього процесу.
Булінг (цькування) – діяння (дії або бездіяльність) учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи та (або) такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого.
Типовими ознаками булінгу (цькування) є:
1) систематичність (повторюваність) діяння – вчинення різних формах насильства (фізичного, економічного, психологічного, сексуального, в тому числі за допомогою засобів електронної комунікації), двічі і більше разів стосовно однієї і тієї ж особи;
2) наявність сторін – кривдник (булер), потерпілий (жертва булінгу), спостерігачі (за наявності);
3) умисні дії або бездіяльність кривдника, наслідком яких є заподіяння психічної та/або фізичної шкоди, приниження, страху, тривоги, підпорядкування потерпілого інтересам кривдника, та/або спричинення соціальної ізоляції потерпілого.
Крім того, булінг характеризується відсутністю розкаяння у кривдника та дисбалансом (нерівністю) сил – різницею у фізичному розвитку кривдника та потерпілого, рівні соціально-психологічної адаптованості, комунікаційних навичок, соціальному статусі, стані здоров’я (наявність інвалідності чи особливих освітніх потреб), ментальному розвитку тощо.
Розрізняють такі види булінгу:
- фізичне насильство – форма насильства, в тому числі при вчиненні булінгу (цькування), що включає штовхання, зачіпання, підніжки, бійки, стусани, ляпаси, удари та інші дії, які завдають біль і тілесні ушкодження тощо;
- психологічне насильство – форма насильства, в тому числі при вчиненні булінгу (цькування), що включає образи, поширення неправдивих чуток, ізоляція, ігнорування, бойкот, відмова від спілкування, погрози, маніпуляції, шантаж тощо;
- економічне насильство – форма насильства, в тому числі при вчиненні булінгу (цькування), що включає дрібні крадіжки, пошкодження або знищення особистих речей, вимагання грошей, їжі тощо;
- сексуальне насильство – форма насильства, в тому числі при вчиненні булінгу (цькування), що включає образливі жести, висловлювання, прізвиська, жарти, погрози, поширення чуток, обмацування сексуального (інтимного) характеру та/або змісту, сексуальні домагання тощо;
- кібербулінг – булінг (цькування), який вчиняється із застосуванням засобів електронних комунікацій (фото, відео і аудіо фіксація).
Нормативна база на сайті Департаменту освіти і науки міста Києва https://don.kyivcity.gov.ua/content/bezpeka-v-navchalnyh-zakladah-mista-kyieva.html
Лист МОН "Рекомендації щодо застосування горм Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу(цькуванню)" від 18 грудня 2018 року"
https://osvita.ua/legislation/other/68437/
НАКАЗ МОН № 1/9-436 від 14 серпня 2020 року Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)
Закон України від 06.06.2024 № 3792-IX: Цей закон посилює заходи безпеки в закладах освіти, що також є важливим у контексті протидії булінгу та створення безпечного освітнього середовища.
Постанова КМУ № 658 від 04.06.2025 року Про затвердження Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми. https://osvita.ua/legislation/other/94769/
Якщо ти став жертвою чи свідком булінгу, можеш звернутися за допомогою до будь-кого з працівників школи, батьків, Національної поліції України, Служби у справах дітей або зателефонувати на гарячі лінії з проблем булінгу:
Дитяча лінія 116 111, 0 800 500 225 (з 12.00-16.00)
Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000
Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123, 0 800 500 335
Уповноважений Верховної ради з прав людини 0 800 50 17 20
Уповноважений Президента України з прав людини 044 255 76 76
Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103
Положення щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми
у ліцеї № 241 «Голосіївський» міста Києва
1.Загальні положення
1.1. Це Положення регламентує організацію роботи щодо запобіганню та протидії насильству і жорстокому поводженню з дітьми у ліцеї № 241 «Голосіївський» міста Києва і розроблене у відповідності до: Конституції України, Закону України «Про освіту», Закону України «Про запобігання та протидію домашньому насильству», Закону України «Про охорону дитинства», постанови КМУ від 01.06.2020 № 585 постанови Кабінету Міністрів України № 658 від 04.06.2025 року про затвердження Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми.
1.2. Основною метою щодо запобігання та протидії насильству і жорстокому поводженню з дітьми є:
– створення у закладі ефективної системи унеможливлення будь-якого виду насильства та жорстокого поводження з дітьми;
– створення середовища, вільного від насильства і жорстокого поводження з дітьми;
– психологічне і фізичне забезпечення та підвищення ефективності освітнього процесу у ліцеї;
– формування негативного ставлення до булінгу;
– захист психологічного здоров’я і соціального благополуччя всіх його учасників;
– запровадження системи інформування про випадки (або підозру на випадки) насильства та жорстокого поводження з дітьми, а також забезпечення оперативного їх розгляду та реагування на них.
1.3. Це Положення є обов’язковим до виконання для всіх працівників, учнів, їхніх батьків або законних представників, а також інших осіб, які перебувають у трудових, договірних або волонтерських відносинах із ліцеєм.
2. Визначення термінів
У цьому Положенні терміни вживаються у значеннях, наведених у чинному законодавстві України, а саме:
– насильство над дитиною – будь-які умисні дії або бездіяльність, що завдають шкоди фізичному, психічному або емоційному стану дитини.
Жорстоке поводження – поведінка , що принижує гідність дитини, зловживання владою, фізичні покарання тощо.
Булінг (цькування) – агресивна поведінка з метою приниження, домінування над іншою дитиною.
3. Принципи діяльності ліцею у сфері запобігання насильству
3.1. Дотримання прав дитини.
3.2. Недопустимість будь-якої форми насильства.
3.3. Нульова толерантність до жорстокого поводження.
3.4. Конфіденційність при розгляді звернень.
3.5. Превенція через освіту, інформування, профілактику.
4. Завдання ліцею щодо запобігання насильству
4.1. Впровадження превентивних заходів.
4.2. Формування відповідального ставлення працівників до захисту прав дитини.
4.3. Налагодження системи виявлення, інформування та реагування на випадки насильства.
4.4. Забезпечення навчання персоналу з питань захисту дітей.
5. Превентивні заходи
5.1. У ліцеї здійснюються такі заходи:
– ознайомлення працівників з цим Положенням (не пізніше 5 робочих днів з початку роботи);
– інформування учнів і батьків щодо форм насильства та способів захисту;
– проведення анонімного анкетування учнів;
– перевірка кандидатів на роботу щодо судимостей та можливих ризиків.
– ведення Журналу інцидентів.
6. Виявлення та реагування
6.1. У ліцеї функціонують механізм подання повідомлень:
– електронна скринька;
6.2. Повідомлення про випадки насильства (або підозру) розглядаються протягом 1 доби з моменту надходження.
6.3. У разі виявлення ознак насильства:
– повідомляються батьки (крім випадків, коли вони є кривдниками).
– надсилається письмове повідомлення до Служби у справах дітей, підрозділу Національної поліції.
– вживаються заходи згідно з Порядком соціального захисту дітей (Постанова КМУ № 585).
7. Обов’язки працівників
7.1. Припинити насильство негайно (у разі виявлення).
7.2. Надати першу домедичну допомогу (за потреби).
7.3. Повідомити керівництво.
7.4. Сприяти залученню фахівців для допомоги дитині.
8. Профілактична робота та навчання
8.1. Щорічно проводяться:
– інформаційні кампанії.
– тематичні тижні.
– інтерактивні тренінги, рольові ігри.
– заняття з медіації, емоційного інтелекту, толерантності.
– зустрічі з інспектором СОБ, яка працює в ліцеї, працівниками поліції, юристами, психологами.
8.2. Залучаються експерти, громадські організації.
9. Моніторинг і контроль
9.1. Регулярне оцінювання ризиків насильства.
9.2. Аналіз інцидентів для запобігання повторенню.
9.3. Анкетування дітей, батьків та персоналу.
9.4. Перегляд заходів за результатами аналізу.
10. Недопустима поведінка в ліцеї
10.1. Залякування, приниження, погрози.
10.2. Використання образливого тону чи коментарів.
10.3. Будь-які фізичні покарання або непотрібний фізичний контакт.
10.4. Фізичний контакт з дитиною допускається лише за потреби і виключно у присутності іншої повнолітньої особи.
11. Відповідальність
11.1. За порушення цього Положення працівники ліцею несуть відповідальність згідно з законодавством України.
11.2. Невиконання вимог Положення може бути підставою для дисциплінарних заходів, розірвання трудового договору, або притягнення до відповідальності.
12. Прикінцеві положення
12.1. Це Положення набирає чинності з моменту його затвердження наказом керівника ліцею.
12.2. Положення оприлюднюється на інформаційних стендах та на офіційному сайті ліцею.
Додаток 1 до наказу від 29.08.2025 № 239
План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) у 2025-2026 н.р. ліцею № 241 «Голосіївський» міста Києва
№ пп |
Заходи |
Термін виконання |
Відповідальний |
Нормативно-правове та інформаційне забезпечення попередження насильства та булінгу |
|||
|
Підготовка наказу «Про запобігання булінгу (цькування). |
останній тиждень серпня |
Стельмах Т.Ю. |
|
Підготовка додатку «Про порядок дій персоналу при зіткненні з випадками булінгу (цькування). |
перший тиждень вересня |
Стельмах Т.Ю. |
|
Наради з різними категоріями працівників з питань профілактики булінгу (цькування):
|
(установча) протягом року |
Стельмах Т.Ю. |
|
Обговорення та прийняття правил поведінки в класах, оформлення правил у вигляді наочного стенду. |
вересень,2025 |
Рада лідерів |
|
Організація механізмів звернення та встановлення інформаційних скриньок для повідомлень про випадки булінгу (цькування). |
вересень,2025 |
психолог, класні керівники |
|
Створення (або оновлення) розділу про профілактику булінгу (цькування) і розміщення нормативних документів на сайті. |
вересень,2025 |
Човган Н.В. |
|
Підготовка інформації з нормативними документами з профілактики булінга (цькування) в освітньому середовищі для педагогів. |
жовтень,2025 |
Стельмах Т.Ю. |
|
Підготовка методичних рекомендацій для педагогів:
|
жовтень,2025 |
психологічна служба |
|
Оформлення інформаційних куточків. |
жовтень,2025 |
педагоги-організатори |
|
Перевірка інформаційної доступності правил поведінки та нормативних документів з профілактики булінгу (цькування). |
листопад,2025 |
Стельмах Т.Ю. |
Робота з вчителями та іншими працівниками |
|||
|
Проведення навчальних семінарів для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) та заходів реагування. |
осінні канікули |
Стельмах Т.Ю. |
|
Анкетування учнів з метою виявлення проявів насильства. |
упродовж року |
5-9 класи психологічна служба |
|
Інструктивні наради з питань профілактики булінгу (цькування) з допоміжним та технічним персоналом. |
листопад,2025 |
Стельмах Т.Ю. |
|
Тренінг для вчителів щодо запобігання булінгу (цькування) у ліцеї. |
зимові канікули |
психолог, залучені фахівці |
|
Співбесіда з класними керівниками за результатами діагностики класного колективу. |
упродовж року |
Стельмах Т.Ю. психолог |
|
Консультування класних керівників з психологом з проблемних ситуацій. |
упродовж року |
психолог |
Робота з учнями |
|||
|
Проведення тренінгів для старшокласників з розвитку навичок спілкування та мирного вирішення конфліктів. Бесіди в класах. |
упродовж року |
психолог класні керівники |
|
Інтерактивні години спілкування для розвитку навичок емпатії, цифрової грамотності та медіаграмотності (Навчання мирному врегулюванню конфліктів з урахуванням ризиків соцмереж та месенджерів) |
упродовж року |
класні керівники, інспектор СОБ |
|
Імітаційна гра для учнів 5-х класів «Якщо тебе ображають». |
квітень,2026 |
психологічна служба |
|
Тиждень толерантності. Тиждень права.
Акція «16 днів протидії насильству». |
листопад,2025 грудень,2025
листопад,2025 |
класні керівники вчителі МО історії та права Стельмах Т.Ю. |
|
Виставка плакатів проти насильства. |
листопад,2025 |
Стельмах Т.Ю. Рада лідерів |
|
Співпраця з ювенальною превенцією Голосіївського району, Службою у справах дітей та сім’ї, ЦСС. |
упродовж року |
Стельмах Т.Ю. |
|
Тематичні години спілкування.
|
упродовж року |
6-9 класи класні керівники |
|
Заходи в рамках тижнів: Медійної та інформаційної грамотності; Безпека в інтернеті; Протидія булінгу та протидії дискримінації |
Жовтень, лютий |
Стельмах Т.Ю. педагог-організатор класні керівники,. |
|
Інформаційна лекція-тренінг з метою ознайомлення з темою кібербулінгу «СТОп кібербулінг». |
упродовж року |
6-9 класи кіберполіція
|
|
Співпраця з представником СОБ в ліцеї (за окремим планом). |
упродовж року |
Стельмах Т.Ю. |
Робота з батьками |
|||
|
Підготовка пам’ятки для батьків про порядок реагування та споро-би повідомлення про випадки булінгу (цькування) щодо дітей, заходи захисту та надання допомоги дітям. |
жовтень,2025 |
Стельмах Т.Ю. |
|
Тематичні батьківські збори в класах. |
грудень,2025 січень,2026 |
класні керівники |
|
Проведення консультацій психолога з питань взаємин батьків з дітьми. |
упродовж року |
класні керівники психолог |
|
Консультування батьків щодо захисту прав та інтересів дітей (за запитом). |
упродовж року |
адміністрація |
|
Психологічні заняття, тренінги для підлітків. |
упродовж року |
психологічна служба |
Моніторинг освітнього середовища |
|||
|
Анонімне анкетування учнів 5-11 класів про випадки булінгу (цькування) у ліцеї. |
упродовж року |
психологічна служба |
|
Анкетування батьків про безпеку в ліцеї (онлайн). |
квітень,2026 |
класні керівники |
|
Проведення соціометричних досліджень з метою виявлення ізольованих учнів |
упродовж року |
психологи |
|
Діагностика стосунків у ліцеї. Анкетування учнів та вчителів. |
упродовж року |
психологи |
|
Підготовка звіту про виконання заходів, виконання плану заходів з запобігання та протидії булінгу та цькування. |
травень-червень,2026 |
Стельмах Т.Ю. |
Додаток 1 до наказу від 30.08.2024 № 247
ПОРЯДОК подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькуванню) в ліцеї № 241 «Голосіївський» міста Києва
/upload/Порядок подання та розгляду заяв на випадки булінгу.pdf
ПОРЯДОК реагування на випадки булінгу (цькування) в ліцеї та застосування заходів виховного впливу
/upload/ПОРЯДОК реагування 2019 рік.pdf
Телефони довіри
- Дитяча лінія 116 111 або 0 800 500 225 (з 12.00 до 16.00);
- Гаряча телефонна лінія щодо булінгу 116 000;
- Гаряча лінія з питань запобігання насильству 116 123 або 0 800 500 335;
- Уповноважений Верховної Ради з прав людини 0 800 50 17 20;
- Уповноважений Президента України з прав дитини 044 255 76 75;
- Центр надання безоплатної правової допомоги 0 800 213 103;
- національна поліція України 102.